Youtube logo
Menu


God lyd til Gud og hver mand


Det lille lyserøde hjørnehus på Farum Hovedgade 55 gør ikke meget væsen af sig. På muren hænger et beskedent skilt med et billede af en brølende løve og teksten ‘Mærk lyden’. Indenfor i de beskedne lokaler hersker der almindeligt arbejdsrod. Her bor NorthStar.

Man skal imidlertid ikke lade sig snyde af de ydmyge rammer. NorthStar er en af Danmarks førende leverandører af lydinstallationsløsninger. Og besøger man NorthStars hjemmeside, må en og anden konkurrent blive grøn af misundelse, når NorthStars referencer dukker op på skærmen.

Netværk, netværk og netværk

Spørgsmålet er, hvad der har skabt NorthStars succes? Vi spørger Lennart Funch, manden bag den lille virksomhed med de store resultater.- Det begyndte i 1970 da jeg åbnede en radioforretning som udviklede sig til at omfatte tre radioforretninger med egen import og 18 ansatte. Men så kom kartoffelkuren i firserne. Markedet gik helt i stå. Det betød at jeg måtte lukke butikkerne og begynde helt forfra, fortæller Lennart Funch og fortsætter:- Skæbnen ville, at jeg på et tidspunkt fik mulighed for at lave en del professionelle installationer, så for 20 år siden lukkede jeg radioforretningerne og gik over til kun at sælge til erhverv. I dag handler vi praktisk taget kun med virksomheder, der på den ene eller den anden måde er finansieret af stat eller kommune. Det betyder, at vi aldrig har tab på vores debitorer, og at vi de sidste fem år har kunnet øge vores omsætning og indtjening – år for år.

 

- Vores succes skyldes tre ting, siger Lennart Funch: Netværk, netværk og netværk. Jeg har for eksempel været formand for Furesø Erhvervsforening i mange år indtil for halvandet år siden. Her var jeg den, der havde kontakt til kommunen og til pressen, og det har givet mig mange værdifulde relationer og viden.

 

"Vi vil kun handle med kunder som vi ved kan betale"


Solidt kundegrundlag

- Da krisen kom, tog vi den beslutning, at vi dels ville være selvfinansierende, så vi ikke skulle være afhængige af bankernes velvilje. Dels, at vi kun ville handle med de kunder, som vi vidste kunne betale. Derfor valgte vi at lægge det meste af vores energi i at forsøge at blive kirkernes foretrukne leverandør af lydinstallationsløsninger. Der findes 2.200 kirker i Den danske Folkekirke, og jeg tror, at kirkerne vil bestå langt ind i fremtiden. I modsætning til for eksempel hotel- og restaurationsbranchen, som i langt højere grad er konjunkturfølsomme og ofte lever en usikker tilværelse. Dem valgte vi, at vi ikke skulle satse på.Lennart Funch vil dog ikke anbefale andre at forsøge at blive leverandør til kirkerne. Han beskriver det som et langt sejt træk, hvor man skal have overskud, ressourcer og tålmodighed. Og gøre en intensiv indsats gennem flere år, før man bliver kendt og anerkendt i de kirkelige kredse. Men nu er det lykkedes for NorthStar, og i dag får de i gennemsnit en henvendelse om ugen fra en kirke.Også i de kirkelige sammenhænge har netværket haft betydning. Lennart Funch har siddet i menighedsrådet i Farum i flere år og har på den måde fået førstehåndskendskab til, hvordan en kirke er organiseret og beslutningsprocesserne fungerer.- Det er ikke nemt at få lov til at levere en installationsløsning til en kirke, beretter Lennart Funch. Der går som oftest mindst et år, før ordren er i hus, og indtil da bruger vi mange ressourcer på at finde den rigtige løsning – uden at vide om vi får ordren. Det tog os for eksempel tre år at få ordren på lydanlægget til Roskilde Domkirke. Grunden til, at det tager så lang tid, er dels de processer, beslutningen skal igennem i kirkerne, dels at vi selv gør et meget omfattende og grundigt forarbejde, før vi præsenterer vores bud på en løsning.

"Vi gør et meget grundigt forarbejde før vi præsenterer en løsning"

Det kirkerne får er en NorthStar-løsning. En komplet løsning, som er gennemarbejdet, testet og udformet specielt til den pågældende kirke. Løsningen skal primært sikre taleforståelighed, så man kan høre, hvad præsten siger under alle forhold. Der skal også ofte kunne gengives musik gennem anlægget; En udfordring, der bliver løst ved at supplere med bashøjtalere, bass array, mv., der sikrer en god lydgengivelse af for eksempel et orkester eller en solist.

Indenfor det sidste halvandet år har NorthStar desuden oplevet en stærkt stigende efterspørgsel efter anlæg, der kan vise budskaber, salmetekster, information, film og lignende på skærme – både indeni og udenfor kirkerne.

 

Ingen god lyd uden god akustik

I dag har NorthStar leveret løsninger til omkring 80 danske kirker. Når det handler om lydanlæg fra NorthStar til stadioner, haller og multiarenaer, er listen lige så lang. Her er netværket også en vigtig døråbner til markedet. Lennart fortæller:

- Vi får naturligvis ikke opgaverne, fordi vi er med i diverse netværk, men fordi de er med til at gøre os kendt i de rigtige kredse. Og hvad enten vi giver et bud på en løsning til en kirke eller et stadion, skal vi naturligvis altid gennem en licitationsrunde.

"Det ikke kun prisen der er afgørende for at vinde en licitation"


Det er imidlertid ikke kun prisen, der er afgørende for at vinde en licitation, understreger Lennart Funch og fortsætter:

- En af de spændende opgaver vi har løst i 2013, er Nykøbing Falster Hallen. En 50 år gammel, sekskantet sportshal med en forfærdelig akustik. Her foretog vi en række tests og en præsentation for alle beslutningstagerne. Som konklusion på vores præsentation sagde vi, at det ikke ville være muligt at levere en ordentlig løsning under de givne forudsætninger. Hvis vi skulle være med, ville det kræve, at hallen blev akustisk isoleret. Ved hjælp af vores test og simuleringsudstyr kunne vi vise, hvordan hallens lyd ville virke med og uden den lyddæmpende isolering. Det overbeviste alle om, at der først måtte investeres i at bringe hallens akustik i orden efter vores anvisninger, hvorefter vi kunne installere lydanlægget.

- Det har vist sig at gøre en kæmpeforskel for Nykøbing Falster Hallen. Med de forbedrede akustiske forhold er det nu en fornøjelse at være i hallen. Det betyder, at hallen bruges af mange flere, og at der kan gennemføres flere arrangementer. Det har fået hallens økonomi til at blomstre. Investeringen til den nye akustik og lyd er for længst tjent ind igen, så der er ikke noget at sige til, at halinspektøren er en meget glad mand, smiler Lennart Funch.

Danmarks hurtigste og bedste leveringssikkerhed

Om forholdet til Monacor siger Lennart:- Vi køber rigtig meget udstyr hos Monacor. Det gør vi, fordi de har et meget omfattende udvalg. Vi køber primært kabler, løsdele, rack-systemer, højtalere, små anlæg, teleslynge-, overvågnings- og varslingsudstyr.- Vi bruger også Monacor som rådgivere og til at udarbejde installationsløsninger, som vi kan gå direkte videre til kunden med. Og så har Monacor Danmarks hurtigste og bedste leveringssikkerhed.

 

NYE PRODUKTER

TILBUD

KONTAKT

Spørg Monacor?

  Har du spørgsmål, ris eller ros,

så kontakt os på 44 34 90 00,

brug vores chat

eller send os en mail